Tekst

Godt indhold giver succes. Derfor er det vigtigt at der er en del indhold af en god kvalitet på websitet som kan søgemaskineoptimeres.

Læsevenlig tekst

Hvis der ikke allerede eksisterer tekst der kan optimeres kan det anbefales at få en professionel tekstforfatter til at skrive nogle relevante tekster. SEO konsulenter er sjældent udannede i at skrive læsevenlige tekster derfor er det en god ide at benytte et firma der selv har en tekstforfatter eller selv at finde en.

Alternativt kan du også selv skrive indholdet og derefter få en professionel til at gennemgå teksten før den udgives. Har du et stramt budget så lad andre læse teksten og læs den gerne højt selv eller for nogen for at høre om den er i orden.

Et godt råd er at skrive fra kundens synspunkt. Giv kunden information der hjælper med at løse et problem eller finde noget de søger.

Søgemaskinevenlig tekst

Lad hver side omhandle et tema med fokus på 2-3 søgefraser. Hvis der er stor konkurrence om et søgeord eller en søgefrase så nøjes med at fokusere på en.

Søgemaskinerne værdsætter indhold. Hvis der er mange websider tilknyttet sitet har det en positiv effekt på søgemaskinerne. Til Google bør tekster være 125-1227 ord og omkring 1000 ord er optimalt selvom mindre også kan gøre det. I Yahoo er 121-897 ord godt, mens 460-850 ord optimalt til MSN Search. Antallet af ord er ikke absolut nødvendigt og ofte er der sider hvor mange ord ville virke underligt på brugerne. Pointen er blot at skrive en vis mængde tekst når det passer med sammenhængen.

Tekst i starten vægtes i flere søgemaskiner mere en længere nede, men husk også at have søgeordene med i slutningen af teksten.

Skriv søgeord i h1 overskriften, h2 og h3 underoverskrifter og links, for disse tildeles ekstra opmærksomhed af søgemaskinerne. Husk ikke at overdrive det og at variere de forskellige typer.

Hvis det hjælper på læsevenligheden så marker søgeord med fed skrift, unnderstregning eller kursiv da markerede ord vurderes højere.

Husk også at tekst som er en del af et billede ikke kan læses af søgerobotterne. Her kan du bruge ALT tags i stedet, men det er vigtigt at nøgleordet også indgår i rigtig tekstform. ALT tags kan også benyttes til at placere relevante søgeord.

Derudover bør du kalde filnavne og billeder det samme som dine nøgleord men husk at passe på med at overdrive det. Hvis der er flere søgeord så brug altid - fremfor _ da sidstnævnte kun bliver opfattet som en sammenhængende søgefrase.

Keyword density er hvor stor en procentdel af ordene på en side der er lig det ord brugeren søger på. Selvom en høj keyword density er god så skal man kun gentage søgeordene omkring 4%-7% i tekster til Google og omkring 2%-8% til Yahoo og 3%-18% til MSN Search.

Spamming

Det er en klassisk fejl at fylde en tekst med for mange søgeord. Dette kaldes keyword stuffing og betragtes som spamming som straffes af søgemaskinerne. Robotterne kan godt se hvis man forsøger at manipulere dem ved at stoppe et utal af sætninger og ord ind i teksten for at skaffe en topplacering.

Placer ikke de samme søgeord ved siden af hinanden da det også kan blive tolket som spamming. Fordel ordene på siden og brug dem i rigtige sætninger. Skriv hellere forskellige nøgleord tæt på hinanden da det har en positiv effekt hvis nogen søger på begge ord. Rækkefølgen er også relevant så overvej hvilket ord flest vil skrive først. Brug også søgeord i forskellige sammenhænge så søgefrasen ikke kun fremgår som en standard formulering.

Skriv aldrig teksten i samme farve som baggrunden da det opfattes som snyd, fordi man prøver at gemme teksten for læseren mens søgemaskinerne stadig kan læse det. Også selvom man bruger en boks med en anden farve skal man undlade at bruge tekst i den oprindelige baggrundsfarve og boksfarve fordi at søgemaskinerne kan tage fejl af det og alligevel straffe siden.

Brug heller ikke meget lille tekst da det også kan opfattes som snyd.

Nyt indhold

Søgemaskinerne krediterer nyt indhold, så en ny artikel eller ændringer på en side f.eks. forsiden kan give positive resultater. Ændringer er gode fordi søgemaskinerne kan lide at websitet virker aktivt. Derudover gives der fordele til store websites.

Derfor er det i det hele taget en anbefalelsesværdig strategi løbende at udvikle sitet med nye tekster. Disse kan optimeres til flere søgefraser og derved tiltrække flere potentielle kunder.

En blog er en betegnelse der kommer af ordet weblog. Det kan være alt fra en dagligt opdateret liste med nyheder, beskrivelser af nye artikler på andre websites til et forum hvor besøgende kan deltage i en diskussion med andre brugere eller administratorer.

Selvom et forum gør det sværere at holde styr på hvilken information der kommer til at stå på dit website er det en fordel da brugerne bidrager med mere indhold. Da søgemaskinerne som sagt er glade for nyt indhold kan dette give dit site et skub opad på listerne og ord fra diskussionerne kan pludselig tiltrække ny trafik til siden.

4. Meta tags | 6. Linkpopularitet


000webhost logo