SEO guide

SEO er populært fordi det er en kosteffektiv måde at bringe flere kunder til sit website. Desværre er der i branchen uærlige konsulenter, der snyder søgemaskinerne. Ved at have allieret sig med en sådan konsulent, risikerer kunder at deres websites bliver forvist fra søgemaskinerne.

Risici ved snyd

Uanset om der er tale om en uskyldig fejltagelse pga. manglende viden om søgemaskinernes regler eller om en skrupelløs SEO konsulent, så straffes snyd. Søgemaskinerne holder virksomheden ansvarlig, uanset hvem der er skyld i det. Enten er konsekvensen at søgemaskinerne helt ekskluderer websitet, ellers bliver websitet i stedet henvist til en dårlig placering, hvilket kan være lige så fatalt for salgstallene.

Spamming, doorway pages, cloaking, link farms, mirror sites og redirects er nogle af de teknikker som benyttes til at snyde søgemaskinerne. Hvis man ikke til dagligt beskæftiger sig med søgemaskineoptimering, er det umuligt at vurdere, om en SEO konsulent benytter disse teknikker.

Tillid til konsulenten er helt væsentlig, men det er ikke altid nok, da mange konsulenter lyver eller pynter på sandheden. De forskellige svindelteknikker kaldes ofte noget andet, for at kunder ikke skal fatte mistanke. Doorway pages kaldes f.eks. for entry pages, gateway pages eller information pages, og en uærlig konsulent vil påstå, at der er tale om noget helt andet.

Snyd benyttes typisk af dovenskab, da ærlig søgemaskineoptimering tager længere tid. Rigtig optimering er mere langsigtet, da godt indhold er det søgemaskinerne stræber efter at finde. Derudover bliver søgerobbotterne langsomt bedre til at finde diverse svindeltricks.

Garanti for topplacering

På trods af at nogle useriøse konsulenter påstår det modsatte, er det af flere grunde ikke muligt at give garantier for, hvilken placering et website kan opnå. Først er søgemaskinernes algoritmer hemmelige og de ændres jævnligt. Af denne grund vil placeringen løbende ændre sig. Dernæst kan en SEO konsulent heller ikke vide, hvilke ændringer konkurrenterne foretager på deres sider, eller om der kommer nye sites til.

Netop pga. at placeringerne er under konstant forandring er det også vigtigt, at konsulenten fortsætter med løbende at monitorere websitet og konkurenternes placeringer, for at sikre, at sitet altid er placeret så højt som muligt.

Typisk vil garanti om en topplacering betyde, at en uetisk konsulent satser på mindre brugte søgeord, hvormed det er lettere at opnå høje placeringer. Sådanne topplaceringer vil ikke være særligt effektive til at få flere besøgende og kunder.

Et andet problem er, at når garantien er sikret, er der ikke noget incitament for yderligere at forbedre positionerne.

Check dit SEO firma

På Ascend er vi åbne overfor, at kunder bestiller en anden SEO konsulent til checke vores arbejde. Det er vores garanti for, at vi laver kvalitetsarbejde uden snyd.

Når din virksomhed indhenter tilbud, kan det være en god ide at høre hvilken holdning SEO firmaet har til, at deres arbejde bliver doublechecket.

En professionel konsulent ved, at det er den bedste måde en virksomhed kan beskytte sin investering på, i en branche hvor snyd er så udbredt. Husk aldrig at benytte en ekstern konsulent som din egen SEO konsulent anbefaler, til at doublechecke, fordi venner i branchen let kan dække over hinanden.

Et firmas størrelse og erfaring er relevant, men det har i praksis vist sig, at store firmaer med mange års erfaring, ligesåvel som små nye, har benyttet metoder, søgemaskinerne ikke accepterer.

Kundelisten er god at se, men der er ikke nødvendigvis nogen sammenhæng mellem snyd og om et firma har mange eller få referencer, eller om der hovedsagligt er store eller små virksomheder på kundelisten.

Fordelen ved at få en liste med referencer er, at den kan undersøges i praksis. Du kan få et andet SEO firma til at genemchecke disse referencer for snyd. Denne ekstraudgift kan forhindre, at du en dag bliver ekskluderet fra søgemaskinerne, fordi en af dine konkurrenter, SEO konsulentens konkurrenter eller søgemaskinerne selv finder ud af, at der er benyttet ufine metoder på websitet.

Hvis du spørger konkurrerende firmaer kan det være svært at vide, om man kan stole på svaret. Derfor bør du altid få synlige beviser for anklagerne. På den måde kan man sikre sig mod løgnagtige påstande.

Registrering i mere end 1000 søgemaskiner

Et af de mest benyttede tricks er, at tilbyde automatisk registrering i over 1000 søgemaskiner. Man bliver lovet en stor forøgelse i trafikken til websitet men denne registrering virker ikke af flere grunde.

For det første er mange af disse søgemaskiner lavet af svindlere, som kun er ude på at få fat i nye e-mails de kan sende spam til. Hvis man opgiver sin e-mail, vil man i løbet af et døgns tid modtage hundredevis af spam mails.

Dernæst fortæller disse firmaer ikke, at langt det meste trafik kommer gennem de største søgemaskiner, og at registrering i de ukendte ikke har nogen reel indflydelse.

Den sidste grund til, at disse tilbud er spild af tid og penge er, at registreringen ikke har nogen effekt, medmindre man placeres i toppen på søgninger med væsentlige søgeord.

Pay Per Click

Ved Pay Per Click (PPC) betaler man søgemaskinerne eller et andet firma en fast pris pr. besøgende, der klikker sig ind på virksomhedens website. Oprettelsesudgifterne til PPC er lave, hvilket gør denne form for markedsføring særlig egnet til kampagner, der kun varer en kortere periode.

Selvom vi gerne tilbyder PPC, er problemet, at prisen per besøgende aldrig falder. Omkostningerne stiger med øget trafik. SEO er mere langsigtet, da virksomheden selv ejer markedsføringen. Det er først og fremmest forbedringer på virksomhedens eget website, der tiltrækker flere kunder. Prisen for SEO bliver således ikke højere, fordi der kommer mange besøgende.

Et andet aspekt er, at PPC som bannerreklamer eller sponsorerede links er direkte reklame, som målgruppen er klar over kun er der, fordi der er betalt for det. En god placering i søgemaskinerne vækker mere tillid hos brugerne, fordi rangeringen bygger på søgemaskinernes vurdering af kvaliteten af en webside.

Når man betaler pr. klik, kan konkurrenterne også klikke på disse links og derved øge virksomhedens udgifter, uden at det har den ønskede effekt i form af flere besøgende. Hvis man har lagt et loft over den månedlige PPC ydelse, kan konkurrenter også klikke så meget, at man når loftet hurtigt, med det resultat, at reklamen ikke vises mere den måned.

Sidst er der også set eksempler på, at et PPC firma har benyttet software, der klikkede på linkene. Derved blev prisen presset op for kunden, uden at der var nogle rigtige besøgende der kom til sitet. En analytiker fra Alchemist Media vurderer, at op mod 20 procent af alle klik kommer som følge af manipulation.

Pay For Inclusion

Med pay for inclusion kan man betale sig til en topplacering, der ligner et ægte søgeresultat. Uærlige konsulenter vil sige til deres klienter at det er deres optimering der har skabt denne flotte placering. Derfor er det vigtigt at undersøge om den enkelte søgemaskine giver mulighed for, at betale for topplaceringer, der ligner rigtige søgeresultater.

SEO tjekliste

Her er en liste over forhold der kunne tyde på uetisk søgemaskineoptimering. Vær på vagt, når et SEO firma:

Her er en række betingelser, et seriøst SEO firma bør gå med til.

Uanset om du ønsker at benytte Ascend som din SEO partner, håber vi, at denne artikel har bidraget med nyttige informationer, der hjælper dig til at frasortere uærlige SEO firmaer og vælge den online markedsføringstrategi, der bedst sikrer din virksomheds fremtidige succes.


000webhost logo