Monitorering

For at sikre websitets kontinuerlige sucess bør man foretage monitorering af 3 forskellige hovedområder. Først er det nødvendigt at overvåge websitets position for at sikre synligheden i søgemaskinerne. Dernæst er det vigtigt at holde øje med om der er problemer med kvaliteten af websitets opbygning eller brugervenlighed. Sidst giver en monitorering af trafikken informationer om de besøgendes adfærd. Dette giver virksomheden mulighed for at tage beslutninger udfra veldokumenteret viden om kunderne.

Monitorering af placering

Den algoritme som søgemaskinerne benytter til at arrangere websider ændre sig jævnligt. Derfor vil en websides placering også skifte selvom teksten forbliver uændret. Dette sker også fordi andre websider ændrer sig og nye kommer til.

Nyt indhold og opdateringer af de eksisterende sider krediteres af søgemaskinerne. Derfor vil websites der aldrig opdateres risikre at miste sin position i søgemaskinerne. Af disse grunde bør man løbende monitorere sine placeringer på de udvalgte søgeord.

Vedvarende sucess kan derfor kun sikres ved jævnligt at opdatere websitet så det tilpasses markedets konstante ændringer.

En god offensiv strategi vil være at blive ved med at skrive flere tekster der målrettes mod nye relevante søgeord der så vil tiltrække endnu flere besøgende og kunder.

Monitorering af websitets kvalitet og brugervenlighed

Overvågning af websitets tekniske kvalitet og brugervenlighed er noget der bør foretages både under oprettelse og den løbende redigering af et website. Herved forhindre man at sitet ikke bliver redigeret på en måde der går ud over placeringerne i søgemaskinerne eller de besøgendes oplevelse.

Typisk vil dårlig brugervenlighed resultere i at potientielle kunder bliver irriterede og forlader websitet inden at de ser det man forsøger at eksponere dem for eller at de mister tilliden til at handle med websitet.

Her er en række af de vigtigeste problemer:

Monitorering af trafik

Logfilen på webhotellet registrerer store mængder af informationer om kunder og besøgende. Denne viden man får om kunderne er guld værd når man skal planlægge virksomhedens fremtidige strategi både online og offline.

Af denne grund bør man mindst en gang årligt og helst løbende få analyseret websitets trafik af en der har kendskab til analyser af webtrafik. Uanset om man selv vil gøre det eller om man hyrer en til det kan det gratis trafikanalyse software Google Analytics anbefales.

En statistisk analyse af trafikken på websitet bør kunne vise følgende:

En stor stigning i trafik til websitet er godt men det er ikke det eneste kvalitetskriterie. Derimod vil lidt kvalitetstrafik være meget bedre end mange besøgende som ikke køber eller aldrig kommer tilbage.

En SEO konsulent kan hjælpe med at skaffe besøgende til websitet, men de kan ikke få folk til at købe. Her er det virksomhedens ansvar at sælge et godt produkt eller en god ydelse og konkurrencedygtige priser.

Skjulte effekter af SEO

En afledt effekt af optimeringen som ikke kan registreres er købere der finder produktet online men køber offline. Disse kunder hører til gruppen der er en sucess fordi de føretager den ønskede handling, men de kan ikke måles statistisk i logfilen. Derfor vil salgstallene i virkeligheden altid være bedre end det en statistisk analyse logfilen viser. En undersøgelse fra NPD Group viser at dette usynlige salg udgør 51%.

Derudover er værdien af den mere langsigtede branding også ret svær at vurdere udfra logfilen. Hvor stor en effekt har det at en bruger husker firmaet efter de har set websitet? Den besøgende kommer muligvis tilbage og foretager et køb på et senere tidspunkt eller anbefaler måske firmaet til en bekendt som køber noget.

Pointen er at både branding og online tilstedeværelse som resulterer i offline salg er væsentlige fordele ved søgemaskineoptimering som desvære ikke kan registreres.

9. Søgemaskineregistrering


000webhost logo