Meta tags

De vigtige Meta tags i forhold til SEO er title, description og keywords.

Domæner

Keyword domæner betyder meget lidt, så der er ingen grund til at købe et nyt der indeholder søgeord. Branding af firmanavn er en meget stærkere strategi.

Title

Relevansen af indholdet i title er noget af det allervigtigste og jo færre ord jo stærkere virker titlen på det enkelte søgeord. I Google er det en fordel at skrive en titel på 3-27 ord. Til Yahoo anbefales 5-23 ord og til MSN Search er 3-12 ord optimalt.

Derudover er det også væsentligt at søgeordet går igen i titlen og i teksten på så mange sider så muligt fordi at søgemaskinerne så opfatter hele websitet som relevant for det pågældende søgeord.

Firmanavnet bør ikke inkluderes i titlen da det dræner relevansen fra de andre ord. Da mange alligevel ønsker det så anbefales det alternativt at gøre det tilsidst i titlen. Grunden er at det der skrives først vægtes højest. Dette gæler også for links, overskrifter og almindelig tekst. Title bør også placeres så tidligt i head så muligt og altid som den første meta tag.

Nogle SEO konsulenter satser på en høj placering gennem en titel udelukkende eller primært med opremsining af søgeord. Dette giver en god placering hvilket kunderne ofte bruger som sucesskriterie. Dog glemmer SEO konsulenter alt for ofte den psykologiske effekt af titlen.

En resturent ejer ønsker eksempelvis at finde en leverandør af god is og ser de første ti placeringer i Google. I titlen står der ved den første kun is, ved den næste står der Is, dessert, chokoladeis, jordbæris, vanillieis og ved den tredje står der Is og isdesserter af lækker italiensk kvalitet. Her vil en potientiel kunde ofte vælge den sidste, fordi titlen er mere indbydende idet den undgår opremsning af søgeord, selvom den er placeret lidt længere nede.

Derfor kan man udfra målet om at markedsføre sine produkter bedst muligt godt ofre få pladser mod at give en bedre titel til potientielle kunder. I sidste ende kommer valget af titel an på hvor stor konkurencen er på de pågældende søgeord.

Description

Description meta tags benyttes ikke af alle søgemaskiner men vil på nogle søgemaskiner alligevel kunne give en smule ekstra trafik. Google vil ofte bruge denne tekst i sine resultater. Brug 5 til 10 ord i description.

Keywords

Keywords meta tags vægtes heller ikke meget af de største søgemaskiner og har derfor kun lidt relevans i dag. Man kan godt undlade dem, men det skader aldrig at tage dem med da nogle søgemaskiner stadig benytter dem i et vist omfang. Hold dig til omkring 5-10 søgeord og skriv de vigtigste først. Tidligere sagde eksperter at man kun skulle benytte søgeord der også stod på websiden, men en del SEO konsulenter mener det er bedre at benytte ord der ikke står på siden f.eks. alternative måder at stave ord på, stavefejl, synonymer eller specifikke søgeord som produktnumre eller navne som kan giver dig en fordel overfor konkurrenterne. Her er det op til dig at vurdere hvilken strategi der giver mest mening i forhold til den side du arbejder med.

Husk at checke om dine websider på W3C for om de er validerede efter de internationale standarder da det ofte belønnes af søgetjenesterne.

3. Søgeord | 5. Tekst


000webhost logo